Aktywność fizyczna kobiet w okresie ciąży często staje się tematem kontrowersyjnym, wzbudzającym lęk i niepokój wśród społeczeństwa. Często kobiety w ciąży boją się podjąć jakąkolwiek aktywność fizyczną czując presję otoczenia. Ciężarne spotykają się z wieloma zakazami, nakazami i mitami krążącymi w mediach.  W Polsce popularne stało się powiedzenie „w ciąży powinnaś leżeć i odpoczywać”. W świetle najnowszych rekomendacji i badań naukowych to właśnie zaprzestanie aktywności fizycznej w ciąży fizjologicznej jest działaniem na niekorzyść kobiety i dziecka. Należy pamiętać, że regularna aktywność fizyczna, jako jeden z podstawowych elementów zdrowego stylu życia jest polecana kobietom w okresie okołoporodowym. Aktywność fizyczna w okresie ciąży nie jest niebezpieczna, ona jest konieczna dla prawidłowego rozwoju kobiety i dziecka!

OD CZEGO ZACZĄĆ?

W pierwszej kolejności kobieta spodziewająca się dziecka powinna skonsultować się ze swoim lekarzem ginekologiem w celu potwierdzenia prawidłowego przebiegu ciąży i braku przeciwwskazań do podjęcia aktywności fizycznej.

PO CO?

Celem podjęcia aktywności fizycznej w ciąży jest utrzymanie lub zwiększenie odpowiedniej wydolności krążeniowo-oddechowej, wzmocnienie mięśni oraz poprawa ruchomości w stawach aby ułatwić i skrócić czas porodu. Aktywność fizyczna w ciąży łagodzi dolegliwości ciążowe takie jak: bóle pleców i karku, skurcze i opuchnięcie kończyn, nudności, bóle głowy, bezsenność, zaburzenia równowagi, zaparcia i wiele innych, czego dowodzą liczne publikacje naukowe. Badania opublikowane w 2009 roku przeprowadzone przez Małgorzatę Mizgier i wsp. wykazały pozytywny wpływ aktywności fizycznej na zmniejszenie ryzyka wystąpienia cukrzycy ciążowej. Aktywność fizyczna w ciąży zmniejsza ryzyko otyłości u dzieci oraz pozytywnie wpływa na rozwój dziecka.

JAK CZĘSTO?

Według najnowszych rekomendacji Amerykańskiego Towarzystwa Położników i Ginekologów (ACOG) aktywność fizyczna kobiet w ciąży przebiegającej prawidłowo powinna odbywać się 3 razy w tygodniu lub częściej. Intensywność oraz częstotliwość ćwiczeń powinna być dobrana indywidualnie, dlatego służymy profesjonalnym doradztwem treningowym na terenie Trójmiasta.

JAKĄ AKTYWNOŚĆ FIZYCZNĄ WYBRAĆ?

Aktywność fizyczna w ciąży staje się coraz bardziej popularna i niesie za sobą mnóstwo korzyści zarówno dla kobiety jak i jej dziecka. W najnowszych rekomendacjach Amerykańskiego Towarzystwa Położników i Ginekologów za bezpieczne w ciąży uważa się: spacery, pływanie, rower, aerobik, jogę, pilates, bieganie, sporty rakietowe oraz trening siłowy. Warto zgłosić się do osób zawodowo zajmujących się tym zagadnieniem, trenerów i instruktorów specjalizujących się przeprowadzaniem treningów dla kobiet w ciąży.

TRENING PERSONALNY W CIĄŻY?

Chcąc odpowiednio przygotować się do porodu, pozbyć się uporczywych dolegliwości ciążowych i czuć się świetnie warto zgłosić się do trenera personalnego specjalizującego się w aktywności fizycznej kobiet w ciąży. Trening indywidualny pod okiem specjalisty daje nam poczucie bezpieczeństwa i pewność, że ćwiczenia przez nas wykonywane są odpowiednio dostosowane i ukierunkowane na nasz cel. Poprzez odpowiednio dobrane ćwiczenia i ich intensywność jesteśmy w stanie jak najlepiej wpłynąć na samopoczucie kobiety w ciąży i jej stan zdrowia.

Korzyści które płyną z odpowiednio dobranej aktywności fizycznej w ciąży są poparte badaniami naukowymi. Trening w ciąży wpłynie pozytywnie nie tylko na zdrowie ale także na dobre samopoczucie kobiety ćwiczącej.

 

Do zobaczenia na treningach w Gdańsku 😉

Wasza trenerka Monika Kranich