Ciało w trakcie ciąży bardzo się zmienia, co często jest przyczyną kompleksów oraz złego samopoczucia. Nie oznacza to jednak, że forma po ciąży już nigdy nie powróci – aby znów cieszyć się ładną sylwetką i dobrą kondycją, warto zdecydować się na wdrożenie odpowiedniego treningu.

Wiotka skóra, brak siły, a przede wszystkim nadmiar kilogramów – to najczęściej dokucza kobietom po urodzeniu dziecka. Choć ciąża zawsze wiąże się z przybraniem na wadze, może się okazać, że ostatecznie przytyjesz więcej niż Twoja przyjaciółka czy siostra. W konsekwencji odzyskanie dawnego wyglądu będzie dla Ciebie jeszcze trudniejsze. Na szczęście przy odrobienie motywacji, samozaparcia oraz wolnego czasu, można rozpocząć drogę do odzyskania upragnionej sylwetki i pewności siebie – niezbędna jest w tym celu aktywność fizyczna połączona z odpowiednim żywieniem.

Ćwiczenia po porodzie stanowią niezastąpiony element powrotu do formy, bez względu na to, w jaki sposób dziecko przyszło na świat. Trzeba jednak pamiętać, że o ile w przypadku porodu naturalnego można rozpocząć gimnastykę po upływie około 6 tygodni, o tyle po cesarskim cięciu zaleca się odczekanie nawet 12 tygodni. Niezbędne jest także wcześniejsza ocena stanu zdrowia przez lekarza albo fizjoterapeutę – dopiero po otrzymaniu zgody na rozpoczęcie treningu, można przystąpić do regularnych ćwiczeń, pamiętając jednak o tym, by intensywność treningu była dopasowana do aktualnego stanu fizycznego i wzrastała stopniowo. Nadmierny pospiech działa w tym przypadku na Twoją niekorzyść.

Ćwiczenia po ciąży

Zastanawiasz się, jak wrócić do formy po ciąży i jakie ćwiczenia wykonywać? Jak już wyżej wspomniałem, wszystko zależy od Twojego stanu – pamiętaj też, że w ciąży Twoje mięśnie uległy osłabieniu, a wydolności organizmu spadła. Rozpoczynając trening po urodzeniu dziecka, powinnaś więc wykonywać ćwiczenia przeznaczone specjalnie dla kobiet po ciąży, ponieważ wykonanie niektórych „tradycyjnych” ćwiczeń może okazać się niemożliwe, a nawet być szkodliwe. Gimnastyką możesz zajmować się w domu, jednak pewność bezpiecznych, dostosowanych do Twoich możliwości oraz prawidłowo przeprowadzonych ćwiczeń daje profesjonalny trening personalny dla kobiet po ciąży pod okiem wykwalifikowanego trenera.

Specjalista zaproponuje Ci ćwiczenia dostosowane do Twojego stanu i zadba o to, by wdrażać je bez pośpiechu – gimnastyka będzie uwzględniała zmiany w organizmie, dzięki czemu unikniesz ryzyka kontuzji. Do zbyt obciążających, a przez to niebezpiecznych ćwiczeń po ciąży należą m.in. brzuszki czy podpory. Istnieją jednak łagodniejsze ćwiczenia angażujące np. mięśnie brzucha, które trener personalny powoli wprowadzi do planu treningowego. Co bardzo ważne, ćwiczenia po porodzie powinny w pierwszej kolejności koncentrować się na przywróceniu ciału sprawności – dopiero gdy wszystkie partie mięśni pracują prawidłowo, można zająć się ich wzmacnianiem oraz redukcją tkanki tłuszczowej. Aby ćwiczenia dawały jak najlepsze efekty, zwróć także uwagę na dietę po ciąży – odżywiaj się zdrowo, unikaj pustych kalorii i przetworzonych składników. Również w tej kwestii pomocny okaże się trener personalny, u którego uzyskasz cenne porady żywieniowe.

Powrót do formy po ciąży może wyglądać różnie o różnych kobiet. Dużą rolę odgrywa w tym przypadku nie tylko sam poród, ale również styl życia przed i w trakcie ciąży. Jednak bez względu na to, jak się czujesz lub wyglądasz po połogu, pod okiem trenera personalnego odzyskasz dobrą kondycję i zadowalający wygląd – wystarczy czas oraz wytrwałość w treningu.